Ohjeita Zoomin käyttöön tietokoneella

Anssi Ovaskainen 27.4.2020

Näissä ohjeissa oletetaan, että käyttäjällä on Windows -kone ja hän käyttää Zoomia työpöytäsovelluksen kautta. Lisäksi tässä esitetyssä käyttötavassa käyttäjän ei tarvitse tehdä käyttäjätiliä Zoomiin.

Joihinkin kokouksiin pääsemisen ehtona voi olla se, että Zoomiin on luotu käyttäjätili, mutta tästä vaatimuksesta kerrotaan osallistujille etukäteen. Samoin etukäteen kerrotaan myös, mikäli kokoukseen liittymiseen tarvitaan salasanaa. Zoom -käyttäjätilin luominen on hyödyllistä siinä tapauksessa, että haluat harjoitella Zoomin käyttöä ja kokouksen luomista joko itsenäisesti tai muiden johdolla.

Tässä artikkelissa käydään läpi käytön aloittamista ja sen jälkeen Zoomin käyttöliittymää. Ohjeistusta Zoom -kokouksen luomiseen ja verkkotoiminnan ohjaamiseen löytyy esimerkiksi näillä verkkosivuilla olevasta ohjaajan tietopankista.

 

Käytön aloittaminen

Seuraavassa esitetään ohjeet, joita noudattamalla pääsee mukaan keskusteluun. ASYn Zoom -tapaamisissa kameran käyttö ei ole pakollista. Yleisestiottaen on kuitenkin kohteliasta laittaa itsensä muiden näkyville ainakin tapaamisen aluksi.

  1. Varmista aluksi, että käyttöjärjestelmäsi tunnistaa mikrofonisi ja äänet kuuluvat hyvin:
    • Windowsissa 10:ssä: Asetukset -> Järjestelmä -> Ääni
  2. Varmista, että käyttöjärjestelmäsi sallii sovellusten käyttää mikrofoniasi ja kameraasi:
    • Windows 10:ssä: Asetukset -> Tietosuoja -> Mikrofoni
    • Windows 10:ssä: Asetukset -> Tietosuoja -> Kamera
  3. Zoomin työpöytäsovelluksen eli ”Zoom Client for Meetings” -sovelluksen asennustiedoston voi ladata osoitteesta https://zoom.us/download.
  4. Jos klikkaat tapaamisen liittymislinkkiä ja sinulla ei vielä ole Zoom -sovellusta asennettuna, ehdottaa selaimesi automaattisesti Zoom -sovelluksen lataamista ja asentamista.
  5. Kun olet asentanut ohjelman, saattaa liittymislinkin klikkaamisen jälkeen avautua ”Käynnistä ohjelma” -ikkuna, jossa sinun on valittava se ohjelma, jolla linkki avataan. Mikäli näet tämän ikkunan, valitse ”Zoom Meetings” ja klikkaa ”Avaa linkki” -nappia.
  6. Kun olet avannut liittymislinkin Zoom Meetings -ohjelmalla, pääset ikkunaan, jossa sinun on annettava se nimi, jolla esiinnyt tapaamisessa. Lisäksi sinulta saatetaan kysyä salasanaa, jonka voi joko pyytää tapahtuman järjestäjältä tai hanketyöntekijältä, tai saada selville tapahtuman ilmoituksesta.
  7. Seuraavaksi pääset videon esikatseluikkunaan, jossa voit valita, liitytkö mukaan videokuvan kanssa vai ilman sitä.
  8. Tästä pääset varsinaiseen Zoom -ikkunaan, jossa voit vielä testata kuulokkeiden ja mikrofonin toimivuutta. Mikäli olet saanut mikrofonin ja kuulokkeet toimimaan käyttöjärjestelmässäsi, on valinta ”Same as system” yleensä hyvä.
  9. Jos sait kuulokkeesi, mikrofonisi ja tarvittaessa myös kamerasi toimimaan, voit nyt aloittaa keskusteluun osallistumisen. Mikäli sinulla on vielä ongelmia, voit kääntyä esimerkiksi tapaamisen järjestäjien puoleen.


Käyttöliittymä

Kuva Zoomin käyttöliittymästä
Kuvan tilanteessa ei keskustelussa ole paikalla muita henkilöitä. Alapalkin saa näkyviin heiluttamalla kursoria Zoom -ikkunassa. Olennaisimmat käyttöliittymän elementit on merkitty nuolilla.
  • Mute:   Voit hiljentää mikrofonisi silloin kun et puhu. Tällä tavalla esimerkiksi yskiminen tai taustamelu eivät häiritse muiden puhetta. Mikrofonikuvakkeen oikealla puolella olevasta väkäsestä pääsee ääniasetuksiin.
  • Start video:   Voit tarvittaessa laittaa kamerasi päälle tai pois päältä. Kamerakuvakkeen vieressä olevasta väkäsestä pääsee videoasetuksiin.
  • Participants:   Voit avata tai sulkea osallistujalistaikkunan. Listalla olevan nimesi viereen voit tarvittaessa valita reaktiokuvakkeen (”kyllä”, ”ei”, ”etene hitaammin” tms.), mikäli tapaamisen järjestäjä on sen mahdollistanut.
  • Chat:   Voit avata tai sulkea tekstichatin.
  • Share screen:   Kokoonkutsuja voi jakaa oman näyttönsä sisältöä osallistujille. Myös osallistujat voivat jakaa omia näyttöjään, mikäli kokouksen aloittaja on antanut siihen mahdollisuuden.
  • Record:   ASYn tapaamisia ei tallenneta, ellei toisin ole mainittu. Tallennuksen saa Zoomissa tehdä vain kokouksen aloittaja tai joku tämän valtuuttama henkilö. Jos kokousta tallennetaan, siitä näkyy ”Recording” -ilmoitus ikkunan yläreunassa.
  • Reactions:   Voit asettaa viideksi sekunniksi omaan käyttäjäikkunaasi joko ”peukalo pystyyn” tai ”taputus” -kuvakkeen reaktioksi esitykseen tai keskusteluun.
  • Leave meeting:   Tapaamiseen osallistumisen lopettaminen.